Customer Effort Score berekenen

| 03/05/2022

AANTAL CES scores 5:

AANTAL CES scores 4:

AANTAL CES scores 3:

AANTAL CES scores 2:

AANTAL CES scores 1:



Customer Effort Score berekenen

Het berekenen van de Customer Effort Score (CES) doe je eenvoudig en snel via Rekentools.nl. Je vult hierboven het aantal keer dat de verschillende CES score zijn voorgekomen in. Vervolgens druk je op de berekenen button. De gemiddelde CES score wordt vervolgens direct voor je uitgerekend. Het uitrekenen van de CES score was nog nooit zo eenvoudig!

CES als maatstaf van klanttevredenheid

Bedrijven die diensten aanbieden, maken regelmatig gebruik van de CES vraag. In zo’n geval vraag je aan een gebruiker hoeveel moeite het koste om in dit kanaal het doel te bereiken. Vervolgens wordt gebruikers gevraagd om een score tussen de 1 en 5 in te geven. Waarbij de 1 staat voor veel moeite en de 5 voor weinig moeite. Het resultaat van alle uitvragingen is een gemiddelde CES score voor de dienst. Als iets veel moeite kost, dan kan dit een aanleiding zijn om het proces gemakkelijker te maken door bepaalde drempels weg te nemen.

CES versus NPS

De NPS score is een andere maatstaf voor klanttevredenheid dan de CES. Bij de NPS vraag je in hoeverre klanten je zouden aanbevelen bij vrienden of familie. Terwijl je bij de CES vraagt hoeveel moeite het kostte om het doel te bereiken. Meestal betekent een hogere gemiddelde CES ook dat de NPS hoger is. Maar dit hoeft niet zo te zijn. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat iemand uiteindelijk tevreden is (hoge NPS), maar dat het wel veel moeite koste om het doel te bereiken (lage CES).

4.7/5 - (178 stemmen)

Categorie: Klanttevredenheid

Comments are closed.