Net Promoter Score berekenen

| 03/05/2022

AANTAL NPS 9 EN 10 SCORES:

AANTAL NPS 7 EN 8 SCORES:

AANTAL NPS 1 T/M 6 SCORES:



NPS berekenen

Het berekenen van de Net Promoter Score doe je eenvoudig en snel met behulp van deze NPS calculator op Rekentools.nl. Vul hierboven het aantal NPS scores van 10 en 9 in, het aantal NPS scores van 8 en 7 in en tenslotte het aantal NPS scores van 6,5,4,3,2 en 1. Vervolgens druk je op de berekenen button. DE NPS wordt daarna direct voor je uitgerekend. Het berekenen van de Net Promoter Score was nog nooit zo eenvoudig!

Formule NPS

De NPS score wordt als volgt berekend: NPS = % van de promotors – % van de criticasters. Promoters zijn klanten die een 9 of een 10 NPS score gegeven hebben. Criticasters zijn klanten die een score tussen de 1 en 6 gegeven hebben. Op het moment dat de NPS positief is, dan is het percentage promoters hoger dan het percentage criticasters. Bij een negatieve NPS heb je een hoger percentage aan criticasters dan het percentage aan promoters.

NPS is een maatstaf van klanttevredenheid

De NPS wordt veel gebruikt door bedrijven om de mate van klanttevredenheid aan te duiden. Het geeft aan in hoeverre een relatie je bedrijf, dienst of service zou aanbevelen bij vrienden of familie. Veel bedrijven streven naar een NPS boven dan 50. Op het moment dat je een NPS score wilt gebruiken als maatstaf dan is het wel belangrijk dat minimaal 100 klanten de NPS vraag hebben beantwoord.

Promoters, Detractors en Passives

Er wordt binnen de NPS onderscheid gemaakt tussen promoters, detractors en passives. De definitie hiervan verschilt afhankelijk van of je kijkt naar de Europese of traditionele NPS. De laatste tijd is er een stroming die pleit voor een Europese NPS waarin de 8 ook wordt gezien als promoter en de 6 ook wordt gezien als passive. Dit heeft te maken met de mentaliteit in Europa dat men nauwelijks beoordeelt met een 9 of een 10. Deze NPS calculator gaat er vanuit dat je de traditionele NPS wilt berekenen.

 Definitie Traditionele NPS Europese NPS
 Promoters Beoordeling: 9 of 10. Beoordeling: 8,9 of 10.
Passives Beoordeling: 7 of 8. Beoordeling: 6 of 7.
 Detractors Beoordeling: 6 of lager. Beoordeling: 5 of lager.
4.8/5 - (174 stemmen)

Categorie: Klanttevredenheid

Comments are closed.